Saturday, December 11, 2010

Duhai diri, mengertilah...

Kata Imam Al Ghazali:

Ketika aku memohon kekuatan, Allah memberikan aku kesulitan (sehingga aku kuat),

Ketika aku memohon kebijaksanaan, Allah memberikan aku masalah (untuk aku selesaikan),

Ketika aku memohon kesejahteraan, Allah memberikan aku akal (untuk berfikir),

Ketika aku memohon keberanian, Allah memberikan aku bahaya (untuk aku atasi),

Ketika aku memerlukan cinta, Allah memberikan aku orang bermasalah (untuk aku bantu),

Ketika aku memohon bantuan, Allah berikan aku kesempatan,

Ketika aku tidak pernah menerima apa yang aku minta, aku sentiasa menerima apa yang aku perlukan.

Kita selalu bertanya mengapa kita tidak menerima sesuatu yang kita mahukan, sesungguhnya Allah mengetahui setiap apa yang kita perlukan.

Tetapi berdoalah memohon bantuan dan perkenan, semoga Allah mewujudkan kesempatan kepada kita. Pada ketika itu, InsyaAllah, Dia akan memperkenan, walaupun cukup sekadar apa yang kita perlukan. Perkenannya sesuai dengan kekuatan dan kemampuan kita, sesuai dengan kebijaksanaan akal kita, sesuai dengan keberanian kita, dan sesuai dengan hati kita. Bersyukurlah, kerana kita tidak mungkin tahu sekiranya Dia memberi lebih dari itu, kita menjadi alpa, kita menjadi lemah, akal sulit untuk berfikir dan menagih bantuan orang mengasihani. Dia Lebih Tahu.....

=) Emilia (1733, Dec 11, 2010)

No comments:

Post a Comment